دانشکده پزشکی

(دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی)
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید

آشنایی با رشته علوم سلولی کاربردی

رشته علوم سلولی کاربردی در سال 13۹۱ و در مقطع دکتری تخصصی Ph.D. از زیرمجموعه رشته های علوم پایه پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاسیس گردیده است که رسالت کلی آن تهیه، تولید، تکثیر، تمایز و فرآوری سلول ها و محصولات بیولوژیک سلولی جهت استفاده در درمان بیماری ها می باشد. این رشته با عناوینی چون سلول درمانی و سلولی کاربردی و پزشکی بازساختی (گرایش سلولی) در گروه های دانشگاهی شناخته می شود و قرابت نسبی با رشته های مربوط به پزشکی بازساختی همچون مهندسی بافت، پزشکی مولکولی، هماتولوژی و ... دارد. سلول درمانی در جهان با توجه به ظهور زمینه های جدید پژوهشی- درمانی همچون پزشکی فرد محور، پزشکی بازساختی و درمان سرطان جایگاه ویژه ای به خود گرفته است و اغلب دانشگاههای مطرح دنیا اقدام به جذب دانشجویان دکتری و پسادکتری در این رشته نموده اند.

رشته ها: فارغ التحصیلان دکتری عمومی (شامل: پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی)، کارشناسی ارشد بیولوژی سلولی و مولکولی (کلیه گرایشها) و علوم آزمایشگاهی (گرایش های میکروبشناسی، ایمنی شناسی، هماتولوژی، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، ژنتیک، سم شناسی و فیزیولوژی) می توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند.

منابع امتحانی: منابع آزمون ورودی این رشته (بر اساس دفترچه دکتری تخصصی سال 1402مرکز سنجش پزشکی کشور) شامل بیولوژی سلولی مولکولی(3)، ایمنی شناسی پزشکی(3)،  هماتولوژی (3) و زبان عمومی و تخصصی (3) می باشد.

فارغ التحصیلان این رشته ضمن احاطه بر مباحث مربوط به سلول های بنیادی و سلول درمانی، با گذراندن موفقیت آمیز پایان نامه های تخصصی خود در زمینه سلول درمانی یا سلول بنیادی می توانند فارغ التحصیل شوند.

آینده کاری فارغ التحصیلان این رشته شامل جذب هیئت علمی در دانشگاهها، جذب در پژوهشگاهها و مراکز تحقیقاتی مرتبط با سلول های بنیادی و سلول درمانی، جذب در شرکت های دانش بنیان و شرکتهای تولیدی محصولات بیولوژیکی و سلولی، و نیز مسئول فنی آزمایشگاه های سلول درمانی مراکز خدماتی-درمانی بعنوان عضوی از گروه درمان می باشد.

رسالت نهایی آموزشی رشته علوم سلولی کاربردی ایجاد یک حلقه آموزشی بین بخشی(Interdisciplinary)  در جهت تربیت متخصصین حرفه ای و صاحب نظر  برای ارتقاء سلول درمانی کشور می باشد. امروزه علوم سلولی کاربردی با کمک به شناخت مکانیسم داخلی  فعالیت سلولی این امکان را فراهم کرده است تا روشهای نوینی در راستای تشخیص و درمان بیماری ها خصوصا بیماری های صعب العلاج و هزینه بر معرفی کنیم.

 اغلب موضوعات روز دنیا در زمینه پزشکی با فیلدهای مربوط به این رشته در ارتباط می باشد و دامنه فعالیتهای پژوهشی و خدماتی این رشته می تواند در برگیرنده ژن درمانی (کریسپر، درمان مبتنی بر RNA ها و ...)، مهندسی بافت (سیستمهای سلول رسانی، تمایز، ...)، تولیدمثل (کار با سلول های رویانی،IVF ، PND، PGD)، ، پیوند مغز استخوان (پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی و سلول‌های بنیادی خونساز جایگزین مغز استخوان در درمان انواع لوسمی و آنمی ها)، درمان انواع زخم (محصولات بافتی‌ و سلول‌های پوستی-بنیادی)، ایمونوسل تراپی (CAR-T  سل تراپی، استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی) و بیماری های پوستی (پیوند سلولهای کراتینوسیت، فیبروبلاست، ملانوسیت، PRP) و همچنین اصول استاندارد سازی محصولات سلولی، راه اندازی و مدیریت آزمایشگاه های بخش سلول درمانی مراکز درمانی باشد. تمامی این موارد در راستای بهره مندی هرچه بهتر و موثرتر کادر درمان از خدمات سلولی و ایجاد پل ارتباطی خدمات پژوهشی و آموزشی علوم پایه پزشکی با کاربردهای بالینی می باشد.

  1. دروس اجباری دوره:

بیولوژی سلولی و مولکولی پیشرفته

اصول سلول های بنیادی

کشت سلول دو و سه بعدی

بانک سلول و سلول درمانی

ایمونولوژی پیوند و پایه

تکنیک های پیشرفته سلولی و مولکولی

اصول استانداردسازی و ایمنی سلول های بنیادی

بیوانفورماتیک

مبانی اقتصاد، نوآوری و تجاری سازی در سلول درمانی

پایان نامه

  1. دروس اختیاری ( اخذ و گذراندن یک درس الزامی است):

کاربرد نانو و بیوتکنولوژی در سلول درمانی

مهندسی سلول

مهندسی ژنتیک

ترمیم ارگانها

 

طبق اهداف در نظر گرفته شده گروه، زمینه­های تحقیقات در جهت نیل به اهداف از پیش تعیین شده به صورت مطالعات پایه­ای،  پیش­بالینی و بالینی صورت خواهد گرفت. درتحقیقات پایه­ایی روش­های نوین سلولی و مولکولی در جهت بررسی و اکتشاف خواص درمانی سلول ها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

رسالت آموزشی گروه علوم سلولی کاربردی دانشکده:

  1. تربیت افراد متخصص، مسئولیت پذیر، متعهد و آگاه به مسائل علمی و عملی روز دنیا در زمینه علوم سلولی کاربردی در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D.) علوم سلولی کاربردی
  2. ایجاد یک حلقه آموزشی بین بخشی(Interdisciplinary)  سلول درمانی و پزشکی بازساختی در بین گروه های مختلف آموزشی دانشکده های دانشگاه
  3. همکاری  در تدریس دروس مرتبط با کشت سلول، تکنیک های سلولی-مولکولی، سلول های بنیادی و سلول درمانی
  4. برگزاری کارگاههای آموزشی در جهت معرفی پزشکی بازساختی و سلول درمانی در سطح دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی


رسالت پژوهشی گروه علوم سلولی کاربردی دانشکده:

  1. استفاده از سلول­های بنیادی در زمینه درمان بیماری های خاص
  2. مهندسی بافت با پبش برد روش های نوین برای جایگزینی بافت ها از طریق سلول درمانی
  3. سلول درمانی در بیماری های پوستی
  4. ایمونوسل تراپی و ابعاد مرتبط با آن در بیماریهایی مانند سرطان و خودایمنی
  5. مهندسی ژنتیک و سیگنالینگ مولکولی با رویکرد کاربردی و درمانی

رسالت نهایی گروه علوم سلولی کاربردی دانشکده:

  1. همکاری در جهت ایجاد پل ارتباطی بین تحقیقات و آموزش سلول درمانی با بخش درمان
  2. ایجاد قطب سلول های بنیادی و سلول درمانی در استان آذربایجان غربی
  3. ایجاد شبکه آموزشی-درمانی در حیطه پزشکی بازساختی با رویکرد نوآورانه

 

افتخارات پژوهشی گروه

  1. انتخاب پژوهشگر برتر استان در سال 1401 توسط دکتر علی گلچین
  2. انتخاب 2% پژوهشگر پراستناد جهان در سالهای 2021 و 2022 توسط دکتر علی گلچین
  3. چاپ کتب مرتبط با حوزه سلول درمانی و پزشکی بازساختی توسط اعضای هیئت علمی گروه

 

تهیه و تدوین: دکتر علی گلچین

تنظیمات قالب