دانشکده پزشکی

(دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی)
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید

اهداف آموزشی  

ارتقاء کیفیت آموزش با کاربردی نمودن روش های تدریس و تاکید بیشتر بر آموزش های عملی وکارگاهی ( از آنجا که بیشتر دروس علوم پایه پزشکی جهت دانشجویان جدید الورود (ترم 1و2) ارائه می شود ، اعضاء هیئت علمی گروه علوم پایه پزشکی با در نظر گرفتن اخلاق حرفه ای ، دانشجویان را با ترغیب روحیه دانش طلبی و تشویق برای یادگیری بهتر ودستیابی به انضباط آموزشی در آنان ایجاد انگیزه و مشارکت فعال در امر آموزش می نماید).

 تغییر در سرفصل های دروس و کاربردی نمودن آنها با گرایش انگل شناسی بالینی

  ارتقاء کیفیت تدریس و آموزش با شرکت مدرسین گروه در کارگاههای روش تدریس ، روش طراحی آزمون و...

 تلاش در جهت استفاده بهینه از امکانات آموزشی دانشگاه و کیفیت بخشیدن به وضعیت موجود آزمایشگاهها

 

- اهداف اختصاصی گروه

هدف اختصاصی (کلیات انگل شناسی):

پس از پایان درس از دانشجو انتظار می رود:

الف) انگل را تعریف نماید.

ب) انگل شناسی را تعریف نماید.

ج) روابط بین موجودات غیر همجنس را نام برده و هر یک را تعریف کند.

د) انگل های خارجی را تعریف کند.

ﻫ) انگل های داخلی را تعریف نماید.

پ) انگل های اجباری را تعریف کند.

ت) انگل های اختیاری را تعریف نماید.

ن) انگل های موقت را تعریف نماید.

و) انگل های دائمی را تعریف نماید.

س) انگل های بیماریزا را تعریف نماید.

ط) انگل های فرصت طلب را تعریف نماید.

ر) روشهای نام گذاری انگل ها را شرح دهد.

م) میزبان اصلی، واسط و ذخیره را تعریف کند.

ش) میزبان ناقل (ناقل بیولوژیکی و مکانیکی) را تعریف کند.

ک) میزبان با سیستم ایمنی ناقص را شرح دهد.

ل) چگونگی سرایت آلودگیهای انگلی را به اختصار شرح دهد.

-هدف اختصاصی ( انگل های تک یاخته ای):

الف) انگل های تک یاخته ای روده ای را تعریف کند.

ب) مورفولوژی، فیزیولوژی، راههای انتقال، میزبانهای اصلی و مخزن، چرخه حیات، بیماریزایی، تشخیص، درمان، کنترل و پیشگیری از تک یاخته های روده ای را شرح دهد.

ج) تک یاخته های انگل حفرات (دهان و دستگاه تناسلی) را به اختصار توضیح دهد.

د) آمیب های انگلی انسان را به اختصار شرح دهد.

ﻫ) مژک داران را به اختصار شرح دهد.

پ) تاژک داران را به اختصار شرح دهد

ت) بلاستوسیستیس ها را به اختصار شرح دهد

ن) تک یاخته های انگلی خونی – نسجی را شرح دهد.

و) لیشمانیوز (جلدی – احشایی – جلدی – مخاطی) را شرح دهد.

س) توکسو پلاسما گوندی را به اختصار شرح دهد

ط) جنس سارکوسیتیس را به اختصار شرح دهد

ر) پنوموسیستیس را به اختصار شرح دهد

م) انگل های عامل بیماری مالاریا را شرح دهد.

-اهداف اختصاصی ( انگل های کرمی):

الف) انگل های کرمی را بشناسد.

ب) کرمهای گرد (نماتودهای انگلی – روده ای انسان) را به اختصار شرح دهند.

ج) نماتودهای خون و نسج را به اختصار توضیح دهد.

د) کرمهای پهن را تعریف نماید. مورفولوژی، چرخه حیات، بیماریزایی، تشخیص، درمان و راههای کنترل را بداند.

ﻫ) کرمهای پهن برگی شکل (ترماتودهای انگلی روده ای، مجاری صفراوی، خون و ریوی انسان) را شرح دهد.

پ) کرمهای پهن بندبند نواری (ستسودهای روده ای انسان و سگ سانان) را شرح دهد.

-اهداف اختصاصی (قارچ شناسی):

الف) قارچها را طبقه بندی نمایند.

ب) مشخصات قارچ ها را بیان کند.

ج) روشهای تقسیم و تکثیر قارچ ها را شرح دهد.

د) قارچهای ساپروفیت مهم را به اختصار شرح دهد.

ﻫ) قارچهای سطحی مهم و بیماریزا را شرح دهد.

پ) قارچهای جلدی مهم را شرح دهد.

ت) عفونتهای قارچی زیر جلدی را شرح دهد.

ن) عفونتهای قارچی احشایی را به اختصار شرح دهد.

و) قارچهای مخمری را به اختصار شرح دهد.

س) مخمرهای بیماریزا را به اختصار شرح دهد.

همچنین:

- در پایان ترم از دانشجو انتظار می رود که از عهده امتحانات نظری و عملی به میزان 70% بر اساس کتابهای رفرانس بر آید.

- دانشجویان پزشکی در امتحان جامع علوم پایه بتوانند 70% سئوالات را پاسخ دهند.

  • و در مورد دانشجویان کارشناسی ارشد انگل شناسی، علاوه بر تمامی موارد فوق، توانایی تدوین پروپوزال های تحقیقاتی، تسلط بر مبانی روشهای تحقیق و آشنایی با تکنیک های جدید و مدرن مولکولی در تشخیص و تعیین پلی مورفیسم انگلها و نیز یادگیری فنون تدریس و شرکت در کلاسهای تدریس عملی را داشته باشند.
  •  
تنظیمات قالب