12:08:44 - 30 اردیبهشت 1403

دانشکده پزشکی

(دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی)
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید

 

طرح درس روزانه

 

 1) نام درس :  روانشناسی       2) تعداد واحد :2    3) پیش نیاز: -   4) رشته: اطاق عمل

5) مقطع: کارشناسی                 6) نیمسال: دوم 93-94       7) تعدا دانشجو:  40 نفر

8) مدرس: دکتر سیامک شیخی           9) شماره جلسه:    اول         10) مدت تدریس: 2 ساعت

11) عنوان درس جلسه حاضر : تاریخچه و تعریف روانشناسی و مکاتب و  شاخه های روانشناسی

12) هدف کلی: آشنایی دانشجویان با تاریخچه روانشناسی در ایران و جهان،  تعریف علمی روانشناسی، شاخه های مهم روانشناسی و شاخه های مهم روانشناسی

13. اهداف رفتاری:

1. سیر تحول رواتنشناسی از دوران باستان تا عصر حاضر

2. دوره های مهم روانشناسی از یونان باستان تا شروع روانشناسی مدرن

3. علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی

4.  مکاتب مهم روانشناسی؛ ساخت گرایی، گشتالت، روانکاوی، رفتارگرایی، پدیدارشناسی

5. شخصیت های برجسته روانشناسی در ایران و جهان

6. تفاوت روانشناسی اسلامی و روانشناسی غربی

7. شاخه های مهم روانشناسی در ایران و جهان

8. ارتباط علم طب با شاخه های کاربردی روانشناسی

14) حیطه یادگیری:   حیطه: شناختی    طبقه: فهمیدن

15) رفتارهای ورودی:

1. دانشجو قادر شود سیر تحول روانشناسی را از دوران باستان تا عصر حاضر بیان نماید.

2. دانشجو قادر به تفکیک دوره های مهم روانشناسی را از دوره یونان باستان تا آغاز روانشناسی مدرن گردد.

3. دانشجو قادر به تعریف علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تفاوت آن با روانشناسی رایج را بداند.

4. دانشجو قادر به فهم تفاوت مکاتب ساخت گرایی، گشتالت، روانکاوی، رفتارگرایی، پدیدارشناسی و ...گردد.

5. دانشجو قادر به شناختن شخصیت های برجسته روانشناسی در ایران و جهان غرب باشد.

6. دانشجو قادر به شناخت تفاوت های ماهوی روانشناسی اسلامی با روانشناسی غربی باشد.

7.  دانشجو اطلاع  کافی و علمی از شاخه های مهم روانشناسی در ایران و جهان غرب حاصل نماید.

8. دانشجو ارتباط منطقی رشته روانشناسی را با علم طب تبیین نمای.

16) سئوالات سنجش آغازین:

1. به نظر شما روانشناسی از چه هنگام ماهیت وجودی پیدا کرده است؟

2. فکر می کنید دوره های مهم شکل گیری روانشناسی از دوران باستان تا عصر پست مدرنیته چگونه بوده است؟

3. از دیدگاه شما علم النفس چیست؟ چه تفاوتی با روانشناسی دارد؟

4. به نظر شما مکاتب مهم روانشناسی کدامند و چه تفاوت هایی با هم دارند؟

5. پدر روانشناسی در ایران و جهان کیستند و از شخصیت های برجسته روانشناسی چه کسانی را می شناسید

6. به نظر شما تفاوت روانشناسی اسلامی با روانشناسی غربی چیست و ملاحظات بین فرهنگی در این خصوص کدامند؟

7. آیا شاخه های مهم روانشناسی  در ایران و جهان غرب را می شناسید؟ فکر می کنید چه تفاوت هایی با هم دارند؟

8. آیا می توانید ارتباط منطقی و بین رشته ای بین روانشناسی و علم طب را تبیین نمایید؟

 

طرح درس روزانه

 

 1) نام درس :  روانشناسی       2) تعداد واحد :2    3) پیش نیاز: -   4) رشته: اطاق عمل

5) مقطع: کارشناسی       6) نیمسال: دوم 93-94       7) تعدا دانشجو: 40 نفر

8) مدرس: دکتر سیامک شیخی           9) شماره جلسه:   دوم         10) مدت تدریس: 2 ساعت

11) عنوان درس جلسه حاضر : علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی

12) هدف کلی: آشنایی دانشجویان پزشکی از دیدگاه دانشمندان اسلامی در خصوص علم النفس، ابعاد وجودی انسان، ماهیت روح و رویکردهای مربوط به روح و تاثیر اعتقاد به روح در زندگی انسان

13. اهداف رفتاری:

1. راز آفرینش و هدفمند خلقت انسان چیست؟ 

2. ساحات و ابعاد وجودی انسان و تاثیر هر کدام از ساحات در رفتار و عملکرد انسان کدامند؟

3. آشنایی با  روح و نحوه خلقت روح، نظریات مربوط به روح (مونیسم، دوئالیسم) رابطه روح با عقل

4.  آشنایی با تفاوت عقل (استاتیک و دینامیک) و شناخت انواع عقل از دیدگاه دانشمندان علم النفس

5. آشنایی با برخی از دیدگاه دانشمندان حوزه علم النفس؛ غزالی و ملاصدرا و بوعلی و .... در مورد روح

6. تاثیر اغتقاد به روح و جاودانگی روح در زندگی انسان

7. فلسفه زندگی، معنی زندگی، سبک زندگی و تاثیر آن در زندگی یک پزشک

8. بهداشت روانی از دیدگاه کلام وحی بر اثاث آیات الهی و روایات

14) حیطه یادگیری:   حیطه: شناختی    طبقه: فهمیدن

15) رفتارهای ورودی:

1. دانشجو قادر شود راز آفرینش و هدف از خلقت انسان را تبیین نماید.

2. دانشجو قادر به تفکیک ساحات وجودی انسان گردیده و نقش هر کدام از آنها را در رفتارهایش بیان نماید.

3. دانشجو قادر به شناخت روح و نحوه خلقت آن گردیده و نظریه های مهم در مورد روح را بشناسد.

4. دانشجو قادر به تفکیک عقل استاتیک و دینامیک از هم باشد و انواع عقل را تعریف نماید.

5. دانشجو قادر به تفاوت نظریه های مربوط به روح از دیدگاه دانشمندانی چون ملاصدرا و غزالی و ..... باشد.

6. دانشجو قادر به فهم تاثیر اعتقاد به جاودانگی و بقاء  روح در زندگی انسان باشد.

7.  دانشجو اطلاع کافی از تاثیر فلسفه زندگی، معنی زندگی و سبک زندگی و تاثیر آن در زندگی یک پزشک باشد

8. دانشجو شناخت لازم را در خصوص بهداشت روانی از دیدگاه مکتب اسلام را کسب نماید.

16) سئوالات سنجش آغازین:

1. راز آفرینش و هدف از خلقت انسان بما هو موجود چیست؟

2. به نظر شما ساحات و ابعاد وجودی انسان کدامند و چه تاثیری در زندگی و رفتار انسان دارند؟

3. روح چیست و چه تفاوتی با روان دارد و ارتباط آن با جسم چگونه است و چگونه خلق شده است؟

4. انواع عقل کدامند؟ عقل فعال چیست و چه تفاوتی با عقل استاتیک دارد؟

5. نظریه حرکت جوهری ملا صدرا در مورد روح چیست و نظریه سایر دانشمندان اسلامی در مورد روح چیست؟

6. فکر می کنید اعتقاد به روح و نیز جاودانگی و بقاء روح در زندگی انسان چه آثار و عوارضی می تواند داشته باشد؟

7. به نظر شما فلسفه زندگی و به تبع آن معنی زندگی و در نهایت سبک زندگی چه تاثیری در زندگی یک پزشک دارد؟

8. فکر می کنید مکتب اسلام چه متغیرهایی را برای بهداشت روانی انسان مطرح نموده است؟

 

طرح درس روزانه

 

 1) نام درس :  روانشناسی       2) تعداد واحد :2    3) پیش نیاز: -   4) رشته: اطاق عمل

5) مقطع: کارشناسی                6) نیمسال: دوم 93-94       7) تعدا دانشجو: 40 نفر

8) مدرس: دکتر سیامک شیخی           9) شماره جلسه:   سوم          10) مدت تدریس: 2 ساعت

11) عنوان درس جلسه حاضر : مغز و پایه های زیست شناختی رفتار

12) هدف کلی: آشنایی دانشجویان با مغز و سیستم اعصاب مرکزی و کارکرد بخش های مهم مغز انسان در رفتار

13. اهداف رفتاری:

1. مغز، اشرف ارگان ها، پیچیده ترین سازمان زیست شناختی قابلیت های آن، مغز و فرهنگ و مغز و رفتار....

2. کارکرد لوب های مختلف مغزی و آسیب شناسی اختلالات هر کدام از لوب ها و سندرم های مربوطه

3. اندام های مهم مغزی، تالاموس، هیپوتالاموس، کرتکس، مخچه، سیستم لیمبیک، مدار پاپز و....... و کارکرد آنها

4. نظریه های بنیادین علوم اعصاب، نظریه شرینگتون، نظریه آنوخین، گری، هوبل، مغز به عنوان یک سیستم و...

5. نوروپلاستی سیتی، عوامل موثر برآن و کاربرد آن در درمان ضایعات مغزی و بحث Neurorehabilition

6. نوروپسیکولوژی (روانشناسی اعصاب) مطالعات و پژوهش های پایه و ارتباط آن با طب

7. دستگاه های مدرن علوم اعصاب؛ fMRI ، Pet-Scan ، Tachistoschop ، Voxel ، M.M.G و....

8. مطالعات بنیادین در علوم اعصاب و روانشناسی اعصاب

14) حیطه یادگیری:   حیطه: شناختی    طبقه: فهمیدن

15) رفتارهای ورودی:

1. دانشجو قادر به شناخت مغز و قابلیت های منحصر به فرد آن بوده و نحوه شکل گیری رفتار باشد.

2. دانشجو قادر به شناخت کارکرد لوب های فرونتال، تمپورال، پریتال و اکسی پیتال و تشخیص علائم ضایعات آن باشد.

3. دانشجو قادر به شناخت کارکرد اندام های مهم درون مغری و نیز فهم ریزساختار مغز انسان باشد.

4. دانشجو با نظریه های بنیادین در حوزه علوم اعصاب ومغز باشد و کاربرد آنها را در علم طب تبیین نماید.

5. دانشجو نوروپلاستی سیتی (شکل پذیری عصبی) و قوانین و کاربرد آن را در درمان ضایعات مغزی بداند.

6. دانشجو با نوروپسیکولوژی را شناخته و با نحوه مطالعات بنیادین و پایه در این حوزه آشنا شود.

7.  دانشجو با وسایل مطالعاتی چون؛ fMRI ، Pet-Scan ، Tachistoschop ، Voxel ، M.M.G آشنا شود

8. دانشجو با نحوه مطالعات بنیادین و پایه در حوزه علوم اعصاب آشنا شود.

16) سئوالات سنجش آغازین:

1. تفاوت مغز انسان و مغز یک دلفین در چیست و قابلیت های منحصر به فرد مغز انسان را نام ببرید.

2. کارکرد لوب فرونتال و پریتال را نام برده و سندرم های روانشناختی لوب تمپورال و اکسی پیتال را نام ببرید

3. ضایعه در کدام اندام های مغزی موجب بروز وسواس و خشم می شود؟

4. کدام نظریه مغز را به یک کارخانه ریسندگی تلقی نموده و کدام نظریه مغز را به مثابه یک عیب یاب تلقی می نماید؟

5. آیا به نظر شما مغز یک راننده تاکسی با یک راننده اتوبوس تفاوتی دارد؟ آیا سوء رفتار در بافت مغز اثر منفی دارد؟

6. کاربرد روانشناسی اعصاب در حوزه علب طب چیست و مطالعات پایه این رشته چگونه به علم طب یاری می رساند؟

7. فکر می کنید اگر بخواهیم چگالی سیناپتیک مغز موش را که در محیط غنی بزرگ شده مطالعه کنیم چکارباید بکنیم؟

8. امروزه مطالعات بنیادین در حوزه علوم اعصاب به چه منظوری و چگونه انجام می گیرد؟

 

 

طرح درس روزانه

 

 1) نام درس :  روانشناسی       2) تعداد واحد :2    3) پیش نیاز: -   4) رشته: اطاق عمل

5) مقطع: کارشناسی       6) نیمسال: دوم 93-94       7) تعدا دانشجو: 40 نفر

8) مدرس: دکتر سیامک شیخی           9) شماره جلسه: چهارم             10) مدت تدریس: 2 ساعت

11) عنوان درس جلسه حاضر :  زبان و اندیشه

12) هدف کلی: آشنایی دانشجویان با زبان و اندیشه

13. اهداف رفتاری:

1. تعریف زبان و گفتار و مراحل شکل گیری زبان،  SI سیگنال سیتم اول زبانی و SII سیگنال سیستم دوم زبانی

2. کارکردهای زبان؛ زبان زیربنای اندیشه، زبان عامل انگیزه، زبان تنظیم کننده رفتار، زبان عامل نجات یا سقوط انسان

3. آشنایی با نظریه های بنیادین در حوزه زبان؛ ویگوتسکی، لوریا، ولفگانف وورف، ویتکن اشتاین، چامسکی و....

4. نوروفیزیولوژی زبان، نوروآناتومی زبان، بروکا، ورنیکه، کرتکس، مخچه و..................

5. آفازی زبانی؛ آفازی بروکا، ورنیکف، گلوبال، هدایتی، علامت شناسی و درمان های نوروپسیکولوژیک آنها

6. محفظه دهانی، عوامل موثر بر گفتار در انسان، گوش و تاثیر آن در سیستم پاراسمپاتیک، کری هیستریک و....

7. موسیقی، انواع آن و اثرات موسیقی بر ارگانیسم.  

8. کاربرد موسیقی درمانی در طب، اطاق های عمل، و کاربرد موسیقی در اختلالات درکی!

14) حیطه یادگیری:   حیطه: شناختی    طبقه: فهمیدن

15) رفتارهای ورودی:

1. دانشجو قادر به فهم تفاوت بین Speech و Language بوده و مراحل شکل گیری زبان را در انسان بداند.

2. دانشجو قادربه فهم کارکردهای مهم زبان به عنوان زیربنای اندیشه و تنظیم رفتار و انگیزش های انسان باشد

3. دانشجو با نظریات مهم زبانشناخی همچون نظریه ویگوتسکی، الکساندر لوریا، نظریه نسبیت زبانی وورف و.. باشد

4. دانشجو تفاوت نرم افزار و سخت افزار زبان را دانسته و مراکز مربوط به زبان در مغز را بشناسد.

5. دانشجو با زبان پریشی (آفازی) نحوه ارزیابی آن و درمان های نوروپسیکولوژیک آن را بداند.

6. دانشجو عوامل وجود گفتار در انسان را دانسته، تاثیر گوش در سیستم پاراسمپاتیک و کری هیستریک را بداند.

7. موسیقی و انواع آن را شناخته و نحوه اثرات موسیقی را بر ارگانیسم را تبیین نماید.

8. دانشجو با کاربرد Music Therapy در طب آشنا شده و بداند موسیقی در انواع بیماری ها چه کاربردی دارد.

16) سئوالات سنجش آغازین:

1. زبان را تعریف نموده و تفاوت بین گفتار و زبان را بیان نمایید؟

2. آیا فکر می کنید که زبان زیربنای اندیشه است؟ یا اندیشه زیربنای زبان است؟

3. به نظر شما نظریه نسبیت در فیزیک مصداق دارد و یا اینکه می تواند در حوزه زبانشناسی هم مصداق داشته باشد؟

4. Neurolinguistic چیست و مبنی عصب شناختی زبان کدام ارگان ها هستند؟

5. زبا پریشی یعنی چه؟ چه انواع و علائمی دارد و درمان های مبتنی بر نوروپلاستی سیتی ۀآن کدامند؟

6. عوامل گویش در انسان را نام برده و آیا فکر می کنید که گوش خارجی صرفا" برای زیبایی است؟

7. موسیقی کلاسیک، باروک، پاپ و جاز چه اثراتی بر مغز دارند؟

8.  کودکی که در دوره جنینی به علت I.U.G.R و آسیب مغزی مبتلا به اختلال در فهم است چگونه می تواند درمان  ساختاری شود؟

 

 

طرح درس روزانه

 

 1) نام درس :  روانشناسی       2) تعداد واحد :2    3) پیش نیاز: -   4) رشته: اطاق عمل

5) مقطع: کارشناسی       6) نیمسال: دوم 93-94       7) تعدا دانشجو: 40 نفر

8) مدرس: دکتر سیامک شیخی           9) شماره جلسه:   پنجم          10) مدت تدریس: 2 ساعت

11) عنوان درس جلسه حاضر : رشد روانی

12) هدف کلی: آشنایی دانشجویان با رشد روانی و عوامل حاکم بر رشد، مراحل و توالی رشد، و نظریه های رشد

13. اهداف رفتاری:

1. تعریف رشد از دیدگاه روانشاسی تحولی،

2. مراحل و توالی رشد، پیش از تولد، دوره جنینی، سال های نخستین زندگی کودک

3. عوامل حاکم بر رشد، مقایسه دیدگاه های مختلف رشد و تحول

4. مفاهیم رشد شناختی نظریه پیاژه

5. مفاهیم رشد نظریه اپی ژنتیک اریک اریکسون

6. مفاهیم رشد نظریه روانی جنسی (لیبیدو) زیگموند فروید

7. متغیر های رشد اجتماعی، مفاهیم رشد اخلاقی کلبرگ

8. شیوه های مختلف فرزند پروری، اختلالات نافذ رشد

14) حیطه یادگیری:   حیطه: شناختی    طبقه: فهمیدن

15) رفتارهای ورودی:

1. دانشجو قادر به تعریف رشد از دیدگاه های مختلف در باره رشد باشد.

2. دانشجو مراحل و توالی رشد و نیز متغیر های اثرگذار پیش از تولد، دوره بارداری و بعد از تولد در رشد را بداند

3. دانشجو عوامل حاکم بر رشد کودک را تبیین نموده و رویکردهای مختلف رشد و تحول کودک را تشخیص دهد.

4. دانشجو قادر به درک و مراحل چهارگانه رشد شناختی نظام پیاژه باشد و مشخصات هر مرحله را نیز بداند.

5. دانشجو مفاهیم اساسی  رشد نظریه اپی ژنتیک اریک اریکسون را دانسته و مشخصات مراحل این نظریه را بداند.

6. دانشجو قادر به درک مراحل رشد روانی جنسی فروید باشد و مشخصات هر مرحله از این نظریه رشد را بداند.

7.  دانشجو متغیر های رشد اجتماعی را دانسته و مفاهیم رشد اخلاقی نظریه کلبرگ را تشخیص دهد.

8. دانشجو دانشجو با شیوه های مختلف فرزند پروری و نیز اختلالات نافذ رشد آشنا شود.

16) سئوالات سنجش آغازین:

1. رشد را تعریف کرده و دیدگاه های مختلف در باره رشد را با هم مقایسه نمایید.

2. مراحل و توالی رشد را شرح داده و ریسک فاکتورهای تولد یک کودک آسیب مغزی را در دوره بارداری نام ببرید.

3. عوامل حاکم بر رشد را نام برده و رویکردهای مختلف رشد و تحول کودک را نام ببرید.

4. تفاوت های رشد کودک را در مرحله حسی حرکتی و پیش عملیاتی نظام پیاژه با هم مورد مقایسه قرار دهید.

5. در نظریه اریکسون رشد مورد انتظار کودک در مورد کارایی در برابر احساس حقارت کدام موضوع محوری می باشد

6. مشخصات دوره مقعدی و دوره نهفتگی را در نظریه رشد روانی جنسی فروید بنویسید.

7. مرحله پیش عرفی و اخلاق متعارف در نظریه رشد اخلاقی کلبرگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟

8.  انوع مختلف فرزند پروری را نام برده بنویسد که عقده از شیر گرفتن به چه علت در کودک ایجاد می شود؟

 

 

طرح درس روزانه

 

 1) نام درس :  روانشناسی       2) تعداد واحد :2    3) پیش نیاز: -   4) رشته: اطاق عمل

5) مقطع: کارشناسی       6) نیمسال: دوم 93-94       7) تعدا دانشجو: 40 نفر

8) مدرس: دکتر سیامک شیخی           9) شماره جلسه: ششم            10) مدت تدریس: 2 ساعت

11) عنوان درس جلسه حاضر : کاربرد روانشناسی در طب

12) هدف کلی: آشنایی دانشجویان با کاربرد روانشناسی و علوم رفتاری با علم طب و خصوصا" اطاق عمل

13. اهداف رفتاری:

1. کاربرد روانشناسی بطور اعم در حوزه علوم پزشکی و کاربرد آن بطور اخص در ارتباط با نحوه ارتباط با بیماران 

2. اصول و مبانی ارتباط و متغیر های اساسی موثر در ارتباطات انسانی

3. زبان تن، ارتباط چشمی و مجاورت فیزیکی و معنی آن

4. عوامل موثر در اطاعت و عدم اطاعت از درمان و عوامل موثر در کاهش اضطراب ناشی از بستری شدن

5. اختلالات پسیکوسوماتیک و عوامل و نحوه ایجادی بیماری های روانتنی

6. استعاره شناسی بیماری ها و تاثیر شخصیت بر بیماری ها

7. تفاوت Treatment و Healing در فرآیند درمان بیماری ها، پسیکوانکولوژی و سیکونوروایمونولوژی

8. روان درمانی و انواع آن و کاربرد آن در حوزه درمان های بالینی

14) حیطه یادگیری:   حیطه: شناختی    طبقه: فهمیدن

15) رفتارهای ورودی:

1. دانشجو قادر به تبیین کاربرد روانشناسی و تاثیر متغیر های روانشناختی در حوزه علم طب بالینی باشد

2. دانشجو قادر تعریف ارتباط و شناخت انواع ارتباط و عوامل موثر در ارتباطات انسانی بالخص در رابطه طبابت باشد

3. دانشجو قادر دانشجو قادر به شناخت مسائل مربوط به زبان تن، ارتباط چشمی و معنی و انواع مجاورت فیزیکی باشد

4. دانشجو عوامل موثر در اطاعت و عدم اطاعت از درمان و عوامل موثر در کاهش اضطراب بستری شدن را بشناسد.

5. دانشجو قادر به سبب شناسی و ماهیت و انواع مختلف اختلالات پسیکوسوماتیک و نحوه ایجاد این بیماری ها باشد.

6. دانشجو قادر باشد استعاره شناسی انواع بیماری ها را شناخته و عوامل روانشناختی آشکارساز بیماری را بداند.

7.  دانشجو تفاوت درمان و التیام از درون را فهمیده و حوزه های سرطان شناسی روانی و ایمنی شناسی روانی را بداند

8. دانشجو انواع روان درمانی را شناخته و کاربرد آن را در درمان های بیماری های مختلف بداند.

16) سئوالات سنجش آغازین:

1. کاربرد تخصصی روانشناسی را در حوز علم طب بیان نمایید.

2. ارتباط را تعریف نموده و انواع را نام برده و عوامل موثر در ارتباطات انسانی را نامببرید.

3. زبان تن و ارتباط چشمی و مجاورت فیزیکی چه معنایی را در ارتباطات انسانی دارند؟

4. عوامل موثر در اطاعت و عدم اطاعت از درمان و عوامل موثر بر کاهش اضطراب بستری شدن را نام ببرید.

5. اختلالت پسیکوسوماتیک را تعریف نموده و منشاء و عوامل ایجاد کننده آن را نام ببرید.

6. استعاره شناسی بیماری های مهلک و ناتوان کننده را نام ببرید و تاثیر آن را در فرآیند درمان تبیین نمایید.

7. به نظرتان التیام از درون با درمان طبی چه تفاوتی دارند و کاربرد این پدیده ها در مدیریت بیماری سرطان چیست

8. روان درمانی یعنی چه و انواع آن چیست و کاربرد گروه درمانی را در مدیریت بیماری های قلبی عروقی توضیح دهید.

 

 

طرح درس روزانه

 

 1) نام درس :  روانشناسی       2) تعداد واحد :2    3) پیش نیاز: -   4) رشته: اطاق عمل

5) مقطع: کارشناسی              6) نیمسال: دوم 93-94       7) تعدا دانشجو: 40 نفر

8) مدرس: دکتر سیامک شیخی           9) شماره جلسه:  هفتم           10) مدت تدریس: 2 ساعت

11) عنوان درس جلسه حاضر : احساس و ادراک

12) هدف کلی: آشنایی دانشجویان با احساس و ادراک

13. اهداف رفتاری:

1.  احساس و ادراک

2. آستانه مطلق و آستانه اختلافی

3. ادراک فاصله، نشانه های دو چشمی و یک چشمی

4. حرکت ظاهری، حرکت واقعی

5. اثبات ادراکی

6. خطاهای ادراکی

7. توهم و هذیان

8. ادراک کل، تاثیر متن در ادراک

14) حیطه یادگیری:   حیطه: شناختی    طبقه: فهمیدن

15) رفتارهای ورودی:

1. دانشجو قادر به تعریف احساس و ادراک و نیز درک تفاوت های آنها از هم باشد.

2. دانشجو توانایی تعریف آستانه مطلق و آستانه اختلافی از هم باشد.

3. دانشجو ادراک فاصله را بتواند تبیین نماید، و نشانه های دوچشمی و یک چشمی را بداند.

4. دانشجو تعریف حرکت ظاهری و حرکت واقعی را از هم بداند.

5. دانشجو قادر فهم ثبات ادراکی باشد

6. دانشجو انواع خطاهای ادراکی را یاد بگیرد.

7.  دانشجو قادر به تعریف توهم و هذیان باد و آن دو را از هم تشخیص دهد.

8. دانشجو ادراک کل را دانسته و با تاثیر متن در ادراک آشنا شود.

16) سئوالات سنجش آغازین:

1. احساس و ادراک را تعریف نمایید و تفاوت آنه را از هم بیان نمایید.

2. تفاوت های آستانه مطلق و آستانه اختلافی را از هم بیان نمایید.

3. ادراک فاصله یعنی چه و نشانه های دوچشمی و یک چشمی کدامند؟

4. حرکت ظاهری و حرکت واقعی چه فرقی با هم دارند؟

5. ثبات ادراکی را با یک مثال تبیین نمایید.

6. خطای ادراکی اورنشتاین و مولر لایر را توضیح دهید.

7. کسی که ادعای روئیت جن را نموده از توهم رنج می برد یا از هذیان؟

8.  رویکرد روانشناسی گشتالت در باره ادراک را توضیح دهید؟

 

 

طرح درس روزانه

 

 1) نام درس :  روانشناسی       2) تعداد واحد :2    3) پیش نیاز: -   4) رشته: اطاق عمل

5) مقطع: کارشناسی              6) نیمسال: دوم 93-94       7) تعدا دانشجو: 40 نفر

8) مدرس: دکتر سیامک شیخی           9) شماره جلسه: هشتم و نهم            10) مدت تدریس: 2 ساعت

11) عنوان درس جلسه حاضر : تعارض و ناکامی

12) هدف کلی: آشنایی دانشجویان با ناکامی، تعارض و استرس

13. اهداف رفتاری:

1. تعارض و ناکامی

2. استرس و انواع آن

3. واکنش در برابر ناکامی و تعارض

4. مکانیسم های دفاعی

5. سندرم تطابق عمومی General Adaptation Syndrome

6. جدول مقیاس دگرگونی زندگی

7. روش های مقابله با استرس

8. ویژگی افراد مقاوم در برابر استرس

 14) حیطه یادگیری:   حیطه: شناختی    طبقه: فهمیدن

15) رفتارهای ورودی:

1. دانشجو قادر به تعریف تعارض و ناکامی باشد.

2. دانشجو قادر تعریف استرس و انواع استرس باشد.

3. دانشجو واکنش های مختلف در برابر ناکامی را بداند و انواع تعارض را از هم تشخیص دهد.

4. دانشجو انواع مکانیسم های دفاعی را بشناسد.

5. دانشجو سندرم انطباق عمومی را تشخیص دهد.

6. دانشجو در جدول مقیاس دگرگونی زندگی مقیاس بیماری های مختلف را بداند.

7.  دانشجو روش های مقابله با استرس را یاد بگیرد.

8. دانشجو ویژگی های افراد مقاوم در مقابل استرس را بداند.

16) سئوالات سنجش آغازین:

1. تعارض و ناکامی را تعریف نمایید.

2. استرس چه تفاوتی با اضطراب دارد و انواع استرس ها را توضیح دهید.

3. تعارض دافع دافع چه تفاوتی با تعارض جاذب جاذب دارد و نیز واکنش های مختلف در برابر ناکامی را نام ببرید.

4. مکانیسم دفاعی انکار و عکس العمل سازی چه تفاوتی با هم دارند؟

5. آخرین مرحله سندرم انطباق عمومی کدام مرحله است؟

6. زخمی شدن و بارداری بر اساس جدول مقیاس دگرگونی زندگی چند درجه استرس برای فرد ایجاد می نمایند؟

7. تن آرامی Relaxation چگونه می تواند در از بین بردن استرس تاثیر بگذارد؟

8.  مهمترین ویژگی های افراد مقاوم در برابر استرس را فقط نام ببرید؟

 

 

طرح درس روزانه

 

 1) نام درس :  روانشناسی       2) تعداد واحد :2    3) پیش نیاز: -   4) رشته: اطاق عمل

5) مقطع: کارشناسی              6) نیمسال: دوم 93-94       7) تعدا دانشجو: 40 نفر

8) مدرس: دکتر سیامک شیخی           9) شماره جلسه: دهم            10) مدت تدریس: 2 ساعت

11) عنوان درس جلسه حاضر : شخصیت

12) هدف کلی: آشنایی دانشجویان با شخصیت و عوامل موثر در آن و آشنایی با انواع آزمون های شخصیتی

13. اهداف رفتاری:

1. شخصیت و تعریف آن

2. عوامل موثر بر ساخت شخصیت

3. جنبه های مختلف شخصیت (جنبه های عمومی و اختصاصی شخصیت)

4. نظریه های مختلف شخصیت و معیارهای مختلف که بر اساس آن نظریه های شخصیت تبیین می شوند

5. اصطلاحات شخصیت:انسجام شخصیت، جدا شدن شخصیت، مشکل شخصیتی، اختلال شخصیتی، صفات شخصیت

6. نظریه روانکاوی و شخصیت، گروه خونی و شخصیت

7. نظریه روژه موکی یلی در خصوص سبب شناسی عقده و انواع عقده ها

8. انواع آزمون های شخصیتی (فرافکن-عینی)

14) حیطه یادگیری:   حیطه: شناختی    طبقه: فهمیدن

15) رفتارهای ورودی:

1. دانشجو قادر باشد تعریف علمی شخصیت را بداند.

2. دانشجو عوامل و متغیر های مهم و موثر در ساخت شخصیت را بداند.

3. دانشجو قادر جنبه های عمومی و اختصاصی شخصیت را از هم تشخیص دهد.

4. دانشجو نظریه های مهم شخصیت و مدل شخصیتی را بشناسد.

5. دانشجو اصطلاحات مهم در حیطه بحث شخصیت را بتواند تعریف نماید.

6. دانشجو نظریه روانکاوی را دانسته و با نظریه دانشمند ژاپنی توشینا کانومی گروه خونی و شخصیت را بداند.

7.  دانشجو قادر به تعریف علمی عقده ها بشود و انواع مهم عقده ها را بتواند تعریف نماید.

8. دانشجو با کاربرد انواع آزمون های شخصیتی در حیطه طب آشنا شود.

16) سئوالات سنجش آغازین:

1. شخصیت را از دیدگاه « مدی » تعریف نمایید.

2. عوامل موثر در ساخت شخصیت را فقط نام ببرید.

3. جنبه عمومی و اختصاصی شخصیت چه فرقی با هم دارند؟

4. مدل تکاملی و مدل ثبات در شخصیت چه تفاوتی با هم دارند؟

5. کسی که مشکل شخصیتی دارد با کسی که اختلال شخصیت دارد چه فرقی با هم ارند؟

6. تفاوت بین Id  ، Ego ، و Super-Ego را در نظریه فروید با هم مقایسه نمایید.

7. عقده ادیپ و الکترا چه فرقی با هم دارند و عقده کاذی مودو یعنی چه؟

8.  آزمون شخصیتی MMPI با آزمون شخصیتی رورشاخ و DAP چه تفاوتی با هم دارند؟

 

 

طرح درس روزانه

 

 1) نام درس :  روانشناسی       2) تعداد واحد :2    3) پیش نیاز: -   4) رشته: کارشناسی

5) مقطع: کارشناسی       6) نیمسال: دوم 93-94       7) تعدا دانشجو: 40 نفر

8) مدرس: دکتر سیامک شیخی           9) شماره جلسه:  یازدهم           10) مدت تدریس: 2 ساعت

11) عنوان درس جلسه حاضر :هوش و خلاقیت

12) هدف کلی: آشنایی دانشجویان با هوش و خلاقیت و آزمون های هوشی

13. اهداف رفتاری:

1. هوش و تعریف آن

2. انواع هوش و توزیع طبیعی هوش بر اساس منحنی توزیع بهنجار

3. عواملی که آلفرد بینه از هوش ارائه داده است.

4. تاثیر عوامل محیطی و وراثتی در هوش

5. طبقه بندی معلولیت های ذهنی

6. هوش و خلاقیت و بحث تیزهوشی

7. انواع آزمون های هوشی و خصوصیات یک آزمون هوشی خوب

8. فرمول محاسبه بهره هوشی

14) حیطه یادگیری:   حیطه: شناختی    طبقه: فهمیدن

15) رفتارهای ورودی:

1. دانشجو قادر باشد تعریفی جامع و علمی را از هوش ارائه نماید.

2. دانشجو قادر باشد انواع هوش را از هم تشخیص داده و نحوه توزیع بهنجار هوش در جوامعه انسانی را درک نماید.

3. دانشجو قادر باشد چهار قسمت از تعریفی را که آلفرد بینه از هوش ارائه نموده را بیان نماید.

4. دانشجو قادر باشد، میزان تاثیر عوامل محیطی و وراثتی را در مورد هوش تبیین نماید.

5. دانشجو قادر شود که معلولیت های ذهنی را بطور علمی مورد طبقه بندی قرار دهد.

6. دانشجو قادر به درک رابطه بین هوش و خلاقیت شده و عوامل موثر بر تیزهوشی را تبیین نماید.

7.  دانشجوانواع آزمون های هوشی را شناخته و خصوصیات یک آزمون هوشی خوب را بداند.

8. دانشجو فرمول محاسبه هوشبهر را دانسته و قادر به محاسبه سن عقلی باشد.

16) سئوالات سنجش آغازین:

1. هوش را تعریف نمایید.

2. هوش کلامی و هوش هیجانی و هوش اجتماعی را تعریف نمایید.

3. چهار قسمتی را که آلفرد بینه از هوش ارائه داده است را بیان نمایید.

4. میزان تاثیر محیط در شکل گیری هوش بیشتر است یا وراثت؟ چرا؟

5. کودکان آموزش پذیر با کودکان تربیت پذیر از نظر هوشی چه تفاوتی با هم دارند؟

6. عوامل موثر در بوجود آمدن بهره هوشی بالا را بیان نمایید.

7. آزمون هوشی وکسلر کودکان با آزمون هوشی ریون چه تفاوتی دارد و چرا؟

8.  کودک10 ساله ای که بهره هوشی 110 را در یک آزمون هوشی بدست آورده است، سن عقلی اش چند سال است؟

 

 

طرح درس روزانه

 

 1) نام درس :  روانشناسی       2) تعداد واحد :2    3) پیش نیاز: -   4) رشته: اطاق عمل

5) مقطع: کارشناسی       6) نیمسال: دوم 93-94       7) تعدا دانشجو: 40 نفر

8) مدرس: دکتر سیامک شیخی           9) شماره جلسه: دوازدهم            10) مدت تدریس: 2 ساعت

11) عنوان درس جلسه حاضر : هشیاری

12) هدف کلی: آشنایی دانشجویان با هشیاری و خواب و بیداری

13. اهداف رفتاری:

1. تعریف هشیاری

2. نظریه های هشیاری (بیوریتم- کلایتمن و...)

3. چگونگی تطبیق چرخه شبانه روزی و چرخه طبیعی بدن

4. ساعت زیستی، پرواز زدگی، مقاومت در مقابل خواب

5. مراحل مختلف خواب

6. متغیرهای بیولوژیک موثر در خواب و انواع اختلالات مربوط به خواب

7. انواع رویاها و محتوای آنها، بهداشت خواب

8. خواب مصنوعی، هیپنوتیزم و مدیتیشن

14) حیطه یادگیری:   حیطه: شناختی    طبقه: فهمیدن

15) رفتارهای ورودی:

1. دانشجو قادر به تعریف هشیاری باشد.

2. دانشجو با نظریه های هشیاری و خصوصا" نظریه بیوریتم و ...... آشنا شود.

3. دانشجو چگونگی تطبیق چرخه شبانه روزی با چرخه طبیعی بدن را تبیین نماید.

4. دانشجو با پدیده هایی چون؛ ساعت زیستی، پرواز زدگی، مقاومت در مقابل خواب و.... آشنا شود.

5. دانشجو مراحل مختلف خواب را از نظر فیزیولوژیکی بداند.

6. دانشجو متغیر های بیولوژیکی موثر در خواب را دانسته و انواع اختلالات خواب را تشخیص دهد.

7.  دانشجو انواع رویاها از همدیگر را تشخیص داده و عوامل موثر در بهداشت خواب را بداند

8. دانشجو با پدیده های خواب مصنوعی بطور علمی آشنا شود.

16) سئوالات سنجش آغازین:

1. هشیاری را تعریف نمایید و توضیح دهید هشیاری انسان ها چه تفاوتی با همدیگر دارند؟

2. نظریه بیوریتم و کلایتمن را با هم مورد مقایسه قرار دهید.

3. چگونگی تطبیق چرخه شبانه روزی و چرخه طبیعی بدن را شرح دهید.

4. چرا در پرواز های بین قاره ای پرواز زدگی برای مسافران اتفاق می افتد.

5. اهمیت خواب REM را توضیح داده و تفاوت آن را با خواب N-REM توضیح دهید.

6. کمبود کدامیک از متغیرها موجب اختلال خواب در انسان می گردد و نقش ادنوزین و ملاتونین در خواب چیست؟

7. برای پیشگیری از وقفه تنفسی در خواب در طبابت چه راهبردی می توان اتخاذ نمود؟

8.  کاربرد خواب مصنوعی را در حوزه علم طب بیان نمایید.

 

 

طرح درس روزانه

 

 1) نام درس :  روانشناسی       2) تعداد واحد :2    3) پیش نیاز: -   4) رشته: اطاق عمل

5) مقطع: کارشناسی       6) نیمسال: دوم 93-94       7) تعدا دانشجو: 40 نفر

8) مدرس: دکتر سیامک شیخی           9) شماره جلسه: سیزدهم       10) مدت تدریس: 2 ساعت

11) عنوان درس جلسه حاضر : سائق ها و انگیزه های اساسی انسان

12) هدف کلی: آشنایی دانشجویان با مسائل مربوط به انگیزش  و نظریه های مربوطه

13. اهداف رفتاری:

1. تعریف انگیزش Motivation

2. مقایسه نظریات مختلف انگیزش با همدیگر

3. تعریف تعادل زیستی (هموئستاز)

4. نظریه مشوق ها

5. انگیزه گرسنگی، ، تشنگی، جنسی،

6. کنجکاوی، گریز از درد، انگیزه مادری

7. انگیزه های روانی،

8. سلسله مراتب نیازها،

14) حیطه یادگیری:   حیطه: شناختی    طبقه: فهمیدن

15) رفتارهای ورودی:

1. دانشجو قادر به تعریف انگیزش باشد.

2. دانشجو بتواند نظریات مختلف انگیزشی را با هم مقایسه کند.

3. دانشجو تعادل زیستی و نظیه سائق را بتواند شرح دهد.

4. دانشجو قادر به تبیین نظریه مشوق ها باشد.

5. دانشجو به تاثیر انگیزه های فیزیولوژیکی در حیات انسان را  درک نماید

6. دانشجو قادر به درک انگیزه های کنجکاوی، گریز ازدرد و انگیزه مادری باشد.

7.  دانشجو قادر به اهمیت انگیزه های روانی در زندگی انسان باشد.

8. دانشجو نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو را بداند.

16) سئوالات سنجش آغازین:

1. انگیزش را تعریف نمایید.

2. نظریه مک دوگال را توضیح دهید.

3. نظریه تعادل زیستی را شرح دهید.

4. نظریه مشوق ها و نظریه غرایز چه تفاوتی با هم دارند.

5. انگیزه های فیزیولوژیکی کدامند و چه نقشی در زندگی انسان ایفا می نمایند.

6. انگیزه گریز از درد چگونه رفتار انسان را تحت تاثیر قرار می دهد؟

7. انگیزه های روانی کدامند و چه نقشی در زندگی انسان دارند؟

8.  پایین ترین و بالاتریت طبقه در نظریه سلسله مراتب مازلو را نام ببرید.

 

 

طرح درس روزانه

 

 1) نام درس :  روانشناسی       2) تعداد واحد :2    3) پیش نیاز: -   4) رشته: اطاق عمل

5) مقطع: کارشناسی       6) نیمسال: دوم 93-94       7) تعدا دانشجو: 40 نفر

8) مدرس: دکتر سیامک شیخی           9) شماره جلسه:  چهارهم   10) مدت تدریس: 2 ساعت

11) عنوان درس جلسه حاضر : هیجان

12) هدف کلی: آشنایی دانشجویان با هیجان و نظریه های هیجان

13. اهداف رفتاری:

1. تعریف هیجان و نحوه تجلی آن در انسان

2. رابطه هیجان با انگیزش، فقر شادی و فقر هیجانی و تاثیر آن بر سلامت روان انسان

3. نظریه های یادگیری اجتماعی و روانکاوی در خصوص هیجان

4. نظریات کانن- بارد، جیمز لانگه، نظریه شاختر، نظریه هیجان های مرکب پلاچیک و...

5. مبانی نوروفیزیولوژیک و نوروبیولوژیک هیجان و مبانی مطالعات هیجان های تجربی در مطالعات رفتاری

6. هیجان های سرگردان و ارتباط آن با بیماری های قلبی عروقی و سرطان

7. مهارت های تشخیص هیجانات و انواع اختلالات هیجانی،

8. تغییرات ناشی از دستگاه سمپاتیک بر ارگانیسم انسان را درک نماید.

14) حیطه یادگیری:   حیطه: شناختی    طبقه: فهمیدن

15) رفتارهای ورودی:

1. دانشجو بتواند هیجان را تعریف نموده و نحوه تجلی هیجان در انسان را تبیین نماید.

2. دانشجو قادر به فهم تفاوت بین انگیزش و هیجان باشد.

3. دانشجو با نظریه های یادگیری اجتماعی و روانکاوی در خصوص تبیین هیجان آشنا شود.

4. دانشجو با نظریات کلاسیک در خصوص هیجان همانند نظریه بارد، لانگه، شاختر،پلاچیک و ..... آشنا شود.

5. دانشجو مبانی نوروپسیکولوژیک شکل گیری هیجان ها و نحوه مطالعات تجربی را در آزمایشگاه بداند.

6. دانشجو قادر به درک ارتباط بین هیجان های سرگردان و شکل گیری بیماری های قلبی عروقی و سرطان باشد.

7.  دانشجو مهارت تشخیص هیجانات و اختلالات و سندرم های مربوط به هیجان ها را بشناسد.

8. دانشجو تغییرات سیستم سمپاتیک بر بخش های مختلف ارگانیسم انسان را بتواند تشخیص دهد.

16) سئوالات سنجش آغازین:

1. هیجان را تعریف نمایید و نحوه تجلی هیجان در انسان را شرح دهید.

2. سیمینوف دانشمند معروف روس ارتباط بین انگیزش و هیجان را چگونه تبیین نموده است؟

3. شاختر در خصوص هیجان ها چه دیدگاهی دارد؟

4. دیدگاه فروید در موره غریزه مرگ چیست؟

5. جایگاه عصب شناختی خشم در سیستم لیمبیک مربوط به کدام ارگان درون مغزی می باشد.

6. درون ریزی خشم چگونه می تواند در سبب شناسی بیماری سرطان نقش داشته باشد؟

7. سندرم اورباخ ویته و اختلال الکسی تیمیا چه تفاوتی با هم دارند؟

8. افزایش فشار خون، فراخ شدن مردمک چشم و افزایش قند خون و کاهش بزاق دهان نشانگر چه علائمی می باشند.

 

 

طرح درس روزانه

 

 1) نام درس :  روانشناسی       2) تعداد واحد :2    3) پیش نیاز: -   4) رشته: اطاق عمل

5) مقطع: کارشناسی             6) نیمسال: دوم 93-94       7) تعدا دانشجو: 40 نفر

8) مدرس: دکتر سیامک شیخی           9) شماره جلسه: پانزدهم   10) مدت تدریس: 2 ساعت

11) عنوان درس جلسه حاضر : حافظه و فراموشی

12) هدف کلی: آشنایی دانشجویان با مسائل مهم حافظه و نحوه شکل گیری خاطرات در انسان و انواع فراموشی ها

13. اهداف رفتاری:

1. انواع حافظه

2. وجوه تمایز حافظه و نوروبیولوژی حافظه کوتاه مدت و بلند مدت

3. سه مرحله حافظه کوتاه مدت S.T. M و بلند مدت L.T.M و نحوه ارتباط حافظه کوته مدت و بلند مدت

4. علل نارسایی در بازیابی حافظه

5. نمونیک سیستم و روش های اصلاح وبهسازی حافظه

6. علل سندرم های فراموشی و علل آمنزی و تشخیص افتراقی

7. فرضیه های مختلف در سبب شناسی بیماری آلزهایمر و دمانس

8. مدیریت، نظارت و پیشگیری با استفاده از راهبردهای نوروپسیکولوژیک و توانبخشی اعصاب در بیماری دمانس

14) حیطه یادگیری:   حیطه: شناختی    طبقه: فهمیدن

15) رفتارهای ورودی:

1. دانشجو قادر شناختن انواع حافظه از هم باشد.

2. دانشجو قادر تشخیص وجوه تمایز حافظه باشد.

3. دانشجو بتواند مراحل رمزگردانی، اندوزش و بازیابی حافظه کوتاه مدت و بلند مدت از هم باشد.

4. دانشجو بتواند علل نارسایی در بازیابی حافظه باشد.

5. دانشجو با روش های یادیار و اصلاح حافظه آشنا شود.

6. دانشجو تفاوت بین سندرم های فراموشی و فراموشی های روانزا را یاد بگیرد.

7.  دانشجو فرضیات مختلف اتیولوژی بیماری آلزهایمر و زوال عقل را یاد بگیرد.

8. دانشجو نحوه پیشگیری و یا به تاخیر انداختن بیماری دمانس غیر وابسته به آلزهایمر را یاد بگیرد.

16) سئوالات سنجش آغازین:

1. حافظه اپیزودیک و حافظه ناهشیار را شرح دهید.

2. وجوه تمایز انواع حافظه را نام ببرید؟

3. تفاوت سه مرحه حافظه بلند مدت و کوتاه مدت را شرح دهید.

4. علل نارسایی در بازیابی حافظه بلند مدت چیست؟

5. چگونه می توان حافظه را اصلاح و بهبود بخشید؟

6. فراموشی کاتایمیا با سندرم فراموشی چه تفاوتی دارد؟

7. ژن عامل ایجاد کننده الزهایمر چه نام دارد؟

8.  با علم بر احتمال بروز بیماری دمانس غیر وابسته به آلزهایمر، سالها قبل چگونه می توان از آن پیشگیری نمود؟

 

 

طرح درس روزانه

 

 1) نام درس :  روانشناسی       2) تعداد واحد :2    3) پیش نیاز: -   4) رشته: اطاق عمل

5) مقطع: کارشناسی       6) نیمسال: دوم 93-94       7) تعدا دانشجو: 40 نفر

8) مدرس: دکتر سیامک شیخی           9) شماره جلسه: شانزدهم            10) مدت تدریس: 2 ساعت

11) عنوان درس جلسه حاضر : یادگیری

12) هدف کلی: آشنایی دانشجویان با اصول و مبانی یادگیری و انواع شرطی شدن

13. اهداف رفتاری:

1. تعریف یادگیری

2. اصول یادگیری در شرطی شدن کلاسیک

3. اصول یادگیری در شرطی شدن کنش گر

4. انواع شرطی شدن

5. تقویت، تعمیم، تمییز، تنبیه و خاموشی

6. اصل پریماک و پدیده زایگارنیک، پدیده فون روستروف

7. کاربرد شرطی شدن در درمان های طبی

8. یادگیری شناختی، یادگیری اجتنابی، یادگیری تصادفی و یادگیری کلامی

14) حیطه یادگیری:   حیطه: شناختی    طبقه: فهمیدن

15) رفتارهای ورودی:

1. دانشجو قادر به تعریف یادگیری باشد.

2. دانشجو با انواع شرطی شدن آشنا شود.

3. دانشجو اصول یادگیری در شرطی شدن کلاسیک را بداند.

4. دانشجو اصول یادگیری در شرطی شدن کنش گر را بداند.

5. دانشجو مفاهیم چون تقویت، تعمیم، تمییز، تنبیه و خاموشی را یاد بگیرد.

6. دانشجو اصل پریماک، پدیده زایگارنیک و پدیده فون روستروف را یاد بگیرد.

7.  دانشجو با اصول و مبانی شرطی شدن در درمان های طبی آشنا شود.

8. دانشجو انواع مختلف یادگیری را بتواند شرح دهد.

16) سئوالات سنجش آغازین:

1. یادگیری را تعریف نمایید

2. انواع شرطی شدن را نام ببرید.

3. شرطی شدن کلاسیک چگونه انجام می گیرد.

4. شرطی شدن کنش گر چگونه اتفاق می افتد.

5. تفاوت بین تعمیم و تمییز را شرح دهید.

6. اصل پریماک چه کاربردی دارد.

7. مهمترین کابرد شرطی شدن کلاسیک در درمان چه اختلالاتی می باشد.

8. .  یادگیری شناختی را شرح دهید.

                      

 

تنظیمات قالب